Fii la curent cu cele mai eficiente metode de reducere a costurilor cu flota auto.

Abonează-te la newsletter!

3 mari greșeli pe care le faci în gestionarea consumului și cum să le eviți

Am menționat în articolul trecut faptul că unul dintre cele mai mari riscuri în afacerile cu flote sunt oscilațiile prețurilor – cu deosebire a carburanților.

Am mai menționat, de asemenea, că având în vedere schimbările majore pe care le aduce conflictul ruso-ucrainean pe piața globală de combustibil, prețurile se află pe un trend ascendent fără precedent în ultimii ani

Așadar, nu este deloc exagerat să afirmăm că economisirea resurselor este mai mult decât esențială pentru o afacere de succes. Iar o economisire a carburanților se traduce în primul rând, într-o evidență și o calculare constantă a acestora. 

În consecință, o lipsă a unei evidențe a carburanților folosiți sau, cu alte cuvinte, a monitorizării consumului, este cel mai probabil una dintre, dacă nu chiar cea mai mare greșeală pe care un manager o poate face în ceea ce privește coordonarea flotei.

Greseala #1: lipsa monitorizării consumului

În lipsa sa, nu poți avea o imagine de ansamblu asupra cauzelor consumului de carburanți. O monitorizare constantă te ajută să determini unde anume au loc cele mai mari pierderi de fonduri și de ce. 

Abia după determinarea cauzelor, se pot lua cu adevărat măsuri în restricționarea consumului și implicit, și a cheltuielilor.

Greseala #2: lipsa unui regulament intern de condus și de utilizare a vehiculelor

Cele mai multe cheltuieli cu carburanții sunt cauzate de o întrebuințare neadecvată a vehiculelor companiei, fie că vorbim despre stilul de condus, fie despre folosirea acestora în scop personal. 

Un pas important în economisirea combustibilului este stabilirea unor reguli de condus, bazate pe tipul de activitate a flotei și pe analizarea stilului de condus. 

Pe lângă restricționarea și atenționările în cazul condusului agresiv sau neadecvat, este important să incluzi indicații de respectat pentru a economisi combustibil, cum ar fi:

  • Accelerarea progresivă – o valoare a turațiilor în jur de 1800 în mediul urban înseamnă un consum redus de combustibil;
  • Folosirea cât mai frecventă a frânei de motor – pentru un consum apropiat de zero;
  • Plecarea fără încălzirea prealabilă a motorului – împreună cu un regim de turație scăzut, economisirea este pe măsură;
  • Evitarea vitezelor mari – te ajută să ai un consum mai mic de combustibil, dar și să eviți accidentele.

Este esențial să incluzi și reguli cu privire la parametri de utilizare a vehiculului companiei. Stabilește în ce interval sau în ce condiții pot fi folosite bunurile companiei în interes personal pentru a evita costurile suplimentare sau lipsa resurselor când sunt necesare. 

Greseala #3: Rutele Neoptimizate

Imaginează-ți câtă risipă de combustibil face un singur șofer atunci când trebuie să se întoarcă din drum, să refacă traseul sau să se învârtă în cercuri, poate chiar și de mai multe ori în aceeași zi. Pe lângă creșterea timpului de așteptare pentru clienți, irosești combustibil și timp – pierzând astfel resurse prețioase și chiar clienți sau vânzări.

Comunicând însă constant cu șoferii de pe teren, poți elimina astfel de scenarii, reducând consumul de combustibil. Economisești astfel atât resurse valoroase și costisitoare, cât și timp.

Cum pot evita aceste 3 mari greșeli?

  1. Monitorizând regulat consumul de combustibil; 
  2. Menținând evidența consumului și analizând tendințele de consum;
  3. Monitorizând activitatea flotei.

Însă, înainte de toate, o bună coordonare a flotei și întrebuințare a resurselor pornește de la un pas fundamental – calcularea consumului. 

Cum se realizează calcularea consumului de combustibil?

Prin metode clasice, precum folosirea documentelor pentru menținerea unor evidențe și a unor formule de calcul sau prin metode automatizate – precum sistemele de monitorizare a flotelor pe bază de GPS. 

Tot ce ai nevoie să știi pentru calcularea manuală a consumului

Mediul de condus

Consumul de carburanți se calculează raportat la o distanță de 100 de kilometri. 

În vederea unei precizii cât mai mari, este important să distingi mediile în care mașina a circulat. Astfel, este important să ai în vedere cinci tipuri de medii (conform WLPT): 

  • Mediul urban – viteza redusă, de maxim 55 km/h;
  • Mediul de provincie – viteză medie, de maxim 80 km/h;
  • Mediul rural – viteză mare, de maxim 90 km/h;
  • Autostrăzile – viteză foarte mare, de maxim 130 km/h;
  • Mediul mixt – unde viteza variază. 

Pe lângă variațiile cauzate de mediu, stilul de condus și modelul mașinii vor influența, într-o mare măsură, consumul de combustibil.  Pentru o mai bună înțelegere a consumului de combustibil în funcție de model, dar și în funcție de alți parametri, aruncă o privire la acest ghid.

Metode de evaluare 

  1. Ciclul de conducere NEDC

NEDC (New European Driving Cycle / Noul Ciclu European de Condus), este un standard de măsurare al consumului de combustibil realizat de automobilele noi, înființat în anul 1970 și actualizat în anul 1997. Rezultatele obținute în cadrul simulărilor, într-un mediu cu temperaturi cuprinse între 20 și 30 de grade și cu o viteză medie de 33 km/h, au fost însă contestate, întrucât nu erau luați în considerație mulți factori, precum variația cauzată de mediul de circulație sau diferențele în avansul tehnologic al unor mașini.  În plus, parametrii în care erau realizate acestea, în principal tiparul accelerațiilor, nu reflectau condiții reale.   

  1. Ciclul de conducere WLTP 

În anul 2018, zona europeană adoptă un nou standard menit să simplifice și să îmbunătățească procedurile NEDC. Astfel, WLTP (World harmonized Light-duty vehicles Test Procedure / Procedura de Testare armonizată Global pentru Autovehicule Comerciale uşoare) folosește parametri mai realiști, valorile obținute fiind astfel mai mari. Parametri precum variațiile temperaturii, includerea unor distanțe mai lungi, a unor viteze medii mai mari și a unor tipare de accelerare mai practice.

În consecință, testul de consum este realizat în condiții asemănătoare celor din realitate, iar rezultatele obținute sunt mult mai realiste. 

Ce înseamnă aceste proceduri pentru tine?

În primul rând, acestea determină clasificarea modelelor de mașini și prețurile aferente și te ajută să iei decizii cât mai adecvate, în ceea ce privește tipul de mașină ales în activitatea întreprinsă.

În cel de-al doilea rând, te ajută să folosești formule de calcul cât mai precise. 

Sfaturi practice 

  1. Dacă senzorul de bord se aprinde, înseamnă că mai există aproximativ 10 litri de benzină în rezervor și nu trebuie să realizezi plinul înainte ca volumul să atingă acest nivel.
  2. Când alimentezi mașina, asigură-te că respecți cerințele producătorului mașinii.
  3. Notează-ți valoarea sau salvează chitanța care indică volumul de combustibil umplut.

Formule 

Variația 1

Majoritatea vehiculelor arată consumul mediu de combustibil în timp real. Dacă o mașină nu este însă dotată cu un astfel de senzor, calculul se poate face într-un mod simplu, pornind de la doi indicatori – kilometrajul de la ultima alimentare (prin folosirea unui contor de kilometri, ce poate fi resetat la zero) și cantitatea de benzină umplută (în litri). 

Formula finală va fi:

NUMĂRUL DE LITRI UMPLUȚI / KILOMETRAJ x 100

Sau:

L/K = X * 100

Dacă distanța parcursă este de 840 de kilometri, iar volumul de benzină umplut este de 65 de litri, atunci:

65l / 840km = 0.0773 x 100 = 7,73 l la 100 km

Variația 2 

O altă combinație posibilă:

NUMĂRUL DE LITRI UMPLUȚI x 100 / KILOMETRAJ

Sau:

L x 100 / K

Și, folosind aceleași valori:

65l  x 100 / 840km = 6500/840 = 7,73

Calcularea manuală vs calcularea automatizată

Este important de avut în vedere faptul că, o calculare manuală sau una lipsită de o înregistrare a datelor și o analizare a tendințelor de consum va rămâne o simplă estimare.

Deși folositoare, aceasta nu va fi suficientă pentru o bună gestionare a consumului de combustibil.

Cu atât mai mult dacă avem în vedere volumul de muncă și timpul pe care îl consumă, precum și lipsa de precizie a datelor fără o monitorizare a consumului în timp real. 

O monitorizare a consumului în timp real prin intermediul unui sistem automatizat permite nu doar înregistrarea nivelului de combustibil și realizare calculelor instant, ci și prelucrarea și folosirea informațiilor legate de consum pentru analizarea tendințelor și stabilirea unui regulament intern.

Astfel, înainte de a lua o decizie în ceea ce privește adoptarea unei strategii de calculare și monitorizare a consumului, ai în vedere cât de mult poate simplifica lucrurile un sistem automatizat – despre care poți afla mai multe în articolul următor!